BY ROSANN

Een persoonlijke blog over o.a. (fair) fashion, geld en lifestyle

5 tips om een goede planning te maken waar je echt wat aan hebt

Plannen is iets wat ik al doe zolang ik het mij kan herinneren. Al jaren werk ik met notitieboekjes, planningen en creëer ik rust en regelmaat in mijn leven. Dit is heel fijn aangezien ik best veel in mijn hoofd heb zitten en daarom ook best wel chaotisch ben. Met een goede planning kom je al een heel eind en ik vertel vandaag mijn manier en tips om écht goed te leren plannen.


planning

Maak categorieën 

Voordat je een planning gaat maken maak je eerst een aantal categorieën. Voor mij is dat bijvoorbeeld: persoonlijk, blog en werk. De taken die ik dan moet doen verdeel ik onder in die kopjes en dit geeft mij altijd best veel rust. Als je je categorieën hebt bedacht ga je die opschrijven in een schriftje. 

Ga per categorie na wat je moet doen

Begin bijvoorbeeld eerst met taken die je op persoonlijk vlak moet doen. Dat kan van alles zijn en het maakt niet uit wat als het maar voor jou onder dat desbetreffende kopje past. Ga ook niet van het ene kopje naar het andere. Nee ga per categorie na wat je moet doen en schrijf dit ook allemaal op.

Bedenk hoeveel tijd je kwijt denkt te zijn aan een taak en verwerk dat in je planning

Een goede planning of to do lijst hangt allemaal af van de tijd. Het is zo vervelend als je een hele planning heb gemaakt en je kan de helft niet afkrijgen. Hoe fijn is het als je wel je hele to do lijst voltooid?  Schrijf achter je taak de tijd die jij eraan kwijt denkt te zijn. Zelf plan ik liever ruimer en als ik dan tijd over heb kan ik eventueel nog wat anders  doen.

Pak je agenda erbij en plan 

Nu is het tijd om je agenda erbij te pakken en verdeel je de taken onder in de dagen van de week. Dat doe je met alles ook met sporten en me time. Het is leuk als je heel je dag vol heb gepland met taken maar misschien wil je ook even uitrusten en tijd voor jezelf hebben? Dat moet je ook gewoon erin plannen. 

Werk met een kleurensysteem 

Dit doe ik zelf al heel lang en dat brengt zoveel rust. Zo heb ik voor beweging bijvoorbeeld de kleur geel en bij persoonlijke dingen de kleur blauw. Heb ik een verjaardag, lunch of iets anders leuks? Dan pak ik weer roze. Oh en blog gerelateerd is oranje. Dit werkt prettig omdat je dan in één opslag kan zien wat er allemaal op de planning staat in die week. Zie ik dat ik weinig blauw heb staan? Dat is voor mij weer een reminder dat ik wat meer me time moet hebben.

Hoe maak ik een goede planning?

Zelf werk ik met een digitale agenda en een papieren agenda. Mijn digitale agenda zit op mijn telefoon en daar noteer ik sowieso al mijn afspraken in. Ik ben wel van de oude stempel en vind een papieren agenda nog fijner aanvoelen en die gebruik ik er dan ook gewoon naast. Wel heb ik een bullet journal en knutsel ik maandelijks mijn agenda in elkaar. Elke keer als ik aan het 'kleuren' ben geeft het ook weer rust in mijn hoofd.

Naast mijn twee agenda's heb ik ook mijn notitieboekje waar ik wekelijks mijn to do list in maak. Hier ga ik nog wel een keer apart een artikel over schrijven want het lijkt mij best interessant om deze te delen. Ik vind het prettig om alles wat ik in mijn hoofd heb in dat boekje te schrijven en mijn taken deel ik dan weer onder in mijn agenda.

Voor mij werkt het heel fijn om een maand overzicht en een week overzicht te hebben. Deze pagina's maak ik in mijn bullet journal en zo zie ik in één opslag wat er allemaal op de planning staat die maand. Op de week pagina's werk ik meer met details en zorg ik ervoor dat er een evenwicht zit in de planning. Zie ik dat ik een drukke week heb met weinig blauw? Dan plan ik wat meer me time in.

Dit werkt heel goed en fijn voor mij en ik merk ook dat ik meer rust hierdoor krijg en dat is natuurlijk waar je het voor doe. Een goede planning is het halve werk en je bereikt er echt veel mee.

Hoe plan jij je taken in? 

Reacties

back to top