BY ROSANN

Een persoonlijke blog over o.a. (fair) fashion, geld en lifestyle

Een persoonlijk financieel budget samenstellen? Zo doe je dat!

Elke maand stel ik mijn persoonlijke budget samen en zo heb ik een goed beeld van wat mijn inkomsten en uitgaven zijn. Begin van deze maand deelde ik al mijn huishoudboekje met je en liet ik zien wat mijn uitgaven waren. Die uitgaven heb ik gemaakt aan de hand van mijn budget en vandaag vertel ik je hoe ik zo'n budget maak. Benieuwd geworden? Lees dan snel verder!
persoonlijk budget samenstellen
Hoe stel ik mijn huishoudboekje samen?
Voordat je gelijk als een malle je budget wilt verdelen is het eerst belangrijk om na te gaan wat je uitgaven zijn. Het is slim om op je bank te kijken wat je inkomsten en uitgaven zijn en dit doe je van ongeveer het afgelopen half jaar. Zo heb je een goed beeld van wat je te besteden hebt en dat is weer handig om je budget samen te stellen. Zodra je een goed overzicht hebt dan verdeel je de bedragen in onderstaande categorieƫn:

- Inkomsten - zoals je loon en overige inkomsten die je hebt.
- Vaste uitgaven - verzekeringen, abonnementen, hypotheek / huur noem maar op. Het gaat erom dat dit uitgaven zijn die maandelijks terugkomen, dus sparen is ook een vaste last.
- Overige uitgaven - uiteten, kleren kopen, dagje weg, ga zo maar door.
De reden dat ik het zo heb verdeeld is zodat ik meer overzicht hebt. Aan de linkerkant in mijn huishoudboekje staan bovenin de inkomsten en daaronder alle vaste uitgaven. Rechts zet ik mijn variabele uitgaven neer en die veranderen ook per maand. Soms hou ik ook wat meer geld over dan de andere keer en door dit overzicht zie je alles goed terug.

Zo bepaal ik mijn budget

Allereerst vul ik altijd standaard mijn inkomsten in. Dit is hetgeen wat ik per maand te besteden hebt en ik moet ervoor zorgen dat mijn budget hier altijd in past. Vervolgens vul ik mijn vaste lasten in. In mijn geval staan mijn vaste lasten er altijd in omdat ik deze tabel heel het jaar door kopieer. Soms veranderd er wat en dan verwijder ik de bewuste kolom weer.

Als ik mijn vaste uitgaven heb genoteerd kijk ik wat ik die maand op de planning heb staan. Ik noteer altijd wat ik ga doen en hoeveel geld ik kwijt denk te zijn. Vaak is het bedrag wat ik heb ingevoerd hoger dan dat het daadwerkelijk was, maar het is altijd beter om hoger in te schatten.

Soms heb ik zo'n drukke maand dat ik tekort kom na alles ingevuld te hebben. Als dit het geval is ga ik eerst kijken waar ik op kan besparen en wat eventueel geschrapt kan worden. Mocht ik nog tekort komen? Dan spaar ik iets minder die maand. Al wil ik wel altijd minimaal € 900 kunnen sparen.

Hierop kan je besparen


Er zijn altijd maar dan ook altijd dingen waar je op kunt besparen. Zie je al dat je krap gaat zitten die maand? Schrap die kopjes koffie dan in je favoriete koffietent en neem het van huis mee. Of als je altijd eten koopt op school of werk, neem het eens zelf mee. Het zijn misschien kleine bedragen, maar het zijn wel bedragen die aan het einde van de maand oplopen.

Probeer ook te kijken waar je maandelijks op kan besparen. Zo loopt mijn mobiele abonnement aan het einde van deze maand af en kies ik er voor om een sim-only te nemen. Ik bespaar hier geld mee en dat geld kan ik weer meenemen in het sparen voor een huis met mijn vriend. Dit zijn wel uitgaven waar je op kan besparen en het is daarom zeker de moeite waard om je verzekeringen en abonnementen onder de loep te nemen. Wees hierin ook streng en kritisch voor jezelf. Misschien denk je over een paar maanden dat je er spijt van hebt, een nieuw abonnement is zo afgesloten.

Heb je teveel geld uitgegeven dan je budget was?

Dit heb ik ook weleens gehad en dat is heus niet zo erg. Als ik dit heb dan zorg ik dat ik de maand erop wat meer spaar en wat minder uitgeef. Ik blijf zo in balans en ik mis geen geld. Het komt ook weleens voor dat ik dit niet doe en weetje dat is af en toe helemaal niet erg. Je leeft om te leven en je doet al goed je best en je bent ook maar een mens.

Voor mij werkt het heel goed om op deze manier met geld om te gaan. Ik heb overzicht, weet wat mijn ingaven en uitgaven zijn en ik creƫer hiermee zoveel rust in mijn hoofd. Ik zou gek worden als ik alles maar uit mijn hoofd zou moeten doen. Gelukkig heb ik mijn huishoudboekje waar ik heel blij mee ben. Oh als je op deze link klikt dat link ik je naar het huishoudboekje die ik gebruik.

Heb jij een persoonlijk budget?



Reacties

  1. Ik wil ook meer gaan sparen. Dit overzichtje is echt heel handig! Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Echt een heel goeie, ik denk het elke maand opnieuw. 'Ik moet dringend eens een lijst gaan bijhouden'.
    De maand November it is!

    Zoals je zegt, op deze manier kan je wel uitvinden, hoeveel je kan sparen.
    Anderzijds toch erg jammer dat we zo op onze centen moeten zitten hƩ...

    Kiki
    http://www.awayofdreaming.com

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aan de ene kant denk ik ook ja je leeft maar Ć©Ć©n keer. Maar aan de andere kant heb ik ook dromen en doelen die geld kosten haha. Zolang je maar een beetje balans heb moet het kunnen toch?

      Verwijderen
  3. Alleen al een overzicht is erg handig. Veel studenten komen in geldproblemen, omdat geen zicht meer hebben over hun uitgaven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klopt helemaal en dat is zo zonde! Een beetje inzicht kan geen kwaad.

      Verwijderen
  4. Wat knap dat je elke maand 900 kan sparen! Goede tips dit :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Soms is het puzzelen maar het lukt 9 van de 10 keer wel gelukkig. :)

      Verwijderen

Een reactie posten

back to top