BY ROSANN

Een persoonlijke blog over o.a. (fair) fashion, geld en lifestyle

How to: shoppen zonder je te focussen op je kledingmaat

Shoppen zonder naar je kledingmaat te kijken, heb jij dat weleens gedaan? Zelf doe ik dit regelmatig en het geeft zo'n verademing om niet continu gefocust te zijn op één bepaalde maat. Bovendien wijken de kledingmaten in elke winkel af en kan je zomaar bij het ene merk een maat groter hebben en bij het andere merk twee maten kleiner. Vandaag vertel ik hoe je gaat winkelen zonder naar je kledingmaat te hoeven kijken.
Ik kan mij voorstellen dat als mensen aan je vragen wat je kledingmaat is dat je dan vaak één bepaalde maat zegt. Als deze vraag aan mij wordt gesteld dan zeg ik vaak; ''oh ergens tussen maat 38 en 44, geen idee eigenlijk.'' De reden dat ik dit zeg is omdat als ik kleding wil kopen ik altijd kijk naar het materiaal, de grootte en wat het voor kledingstuk het is. Sommige kledingstukken mogen groter vallen voor mij en anderen weer niet. Hoe fijn is het als je gaat winkelen en je kijkt eerst naar het materiaal in plaats van de kledingmaat?

Nu heb ik ook vaak gehad dat ik in een pashokje stond en ik mij met moeite in een kledingstuk van maat 42 stond te wurmen. De twijfel slaat op dat moment toe. Ben ik aangekomen? Ben ik te dik? Waarom past dit mij niet? En dit lieve mensen heet mindfuck. Want in een andere winkel zou je met gemak in dat maatje kunnen en zelfs nog een maat kleiner kunnen nemen. Er zijn een aantal dingen waar je op kunt letten tijdens het kopen van kleding en die tips ga ik je geven.

Kijk uit welk land het merk komt

Wist je dat merken die bijvoorbeeld uit Spanje of Italië komen standaard kleinere maatjes hebben? Een merk als Stradivarius of de Berskha valt voor mij altijd standaard klein. Al koop ik daar al heel lang mijn kleding niet meer, het zijn wel merken die klein vallen. De maten in bijvoorbeeld Engeland verschillen ook weer met die in Nederland. Bijna geen één merk hanteert dezelfde maten en dat is best vervelend. Mijn tip is daarom ook als je gaat passen of kleding gaat bestellen, bestel altijd meerdere maten. Op deze manier vis je er nooit naast.

Voel aan de materialen 

Als je online aan het winkelen ben is dit natuurlijk iets wat je niet kan doen. Wanneer je in de winkel ben voel dan eerst aan de materialen. Ik kan zo in de winkels kleding aanwijzen waar ik gegarandeerd in  pas en kleding waar ik moeite mee ga hebben. Het is ook een beetje op gevoel voelen hoor en soms denk je hé dat pas ik en dan pas je het niet. Dit maakt iedereen mee en is dat erg? Nee absoluut niet. Als je iets van stretch in je handen hebt dan weet je vaak wel of je erin past. Is het stug? Dan ga je er wellicht wat meer moeite mee hebben en kan je beter een maatje groter pakken.

Wil je je kledingstuk oversized dragen of juist wat kleiner?

Bedenk ook zeker hoe je het kledingstuk wilt dragen. Wil je het oversized dragen? Moet het aansluiten aan je lichaam? Hou zo'n kledingstuk eens voor je en je kan zo zelf al bepalen of het iets voor je gaat doen of niet. Zelf draag ik graag oversized en ik heb ook weleens dat ik oversized kleding twee a drie maten kleiner moet kopen. Ik heb zelfs een jurk die ik in maat 36 heb en een blouse in maat 34. Zie je? Maat zegt dus eigenlijk helemaal niets. Het gaat erom dat jij je er fijn in voelt en ga dan ook niet jezelf in een maat hijsen waar je zo nodig in wilt. Als het niet wilt lukken lukt niet het niet en bovendien je voelt je er uiteindelijk misschien helemaal niet prettig in.

Pak verschillende maten en kijk niet naar de kledingmaat tijdens het passen

Oké de eerstvolgende keer als je gaat winkelen en je ziet een prachtige jurk wat doe je dan? Je pakt hem beet, je voelt aan de materialen en op basis daarvan neem je een paar maten mee. Neem de maat mee wat je denkt dat je maat is en je pakt een maat groter en kleiner.  Tijdens het passen kijk je niet naar de maten en je maakt de keuze op basis wat je lekker vind zitten. Het staat je goed, je voelt je er goed in dus wat maakt de maat dan nog uit?

Wees blij met je lichaam

Lieve mensen ga jezelf niet straffen en boos maken om hoe je lichaam eruit ziet. Je hoeft echt niet in een maat 38 te passen omdat de maatschappij dit zegt? Trek liever iets aan waar jij je mooi en goed in voelt. Hier heb ik een artikel over geschreven en als je op deze link klikt kom je daar terecht. Focus jezelf dus absoluut niet op de maten want het verschilt letterlijk in elke winkel. Het gaat erom hoe jij je voelt in de kleding die jij draag en je zou geen waarde moeten hechten aan een maat. In mijn kledingkast variëren de maten van maat 34 t/m maat 44, ontzettend divers dus.
Focus jij je veel op kledingmaten?

Reacties

  1. Ik vind dit soms echt nog wel lastig! Wel probeer ik ook eens naar kinderkleding te kijken, want het is ook leuk en het past mij, dus why not?

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

back to top