BY ROSANN

Een persoonlijke blog over o.a. (fair) fashion, geld en lifestyle

Deze tips helpen je echt om je rust te pakken als je overprikkeld bent

Vandaag deel ik tips om je rust te pakken als je overprikkeld bent. Onlangs heb ik hier een artikel over geschreven en vertel ik dat ik regelmatig last heb van teveel prikkels en dat ik daarom net wat vaker mijn rust moet nemen. Ik kreeg hier fijne reacties op en daarom heb ik besloten om mijn tips te delen die mij echt helpen als ik overprikkeld ben. Benieuwd? Lees dan snel verder!
tips die helpen als je overprikkeld bent


Het overkomt mij zeker één keer per week dat al die prikkels mij teveel worden. Ik voel het dan ook echt opkomen en meestal probeer ik mezelf dan wat rustig te houden, maar dan vat ik soms net iets verkeerd op en dan barst de bom. Vroeger was dit veel en veel vaker. Ik wist toen gewoon niet zo goed hoe ik tot rust moest komen en bleef ik altijd maar malen in mijn hoofd, verschrikkelijk! Dat malen heb ik nog steeds wel alleen kan ik het nu wat meer op de achtergrond schuiven en daar heb ik zo mijn tips voor en daar kom ik straks op terug. 

Hoe voel ik aan dat ik overprikkeld ben?
Het is natuurlijk niet zo dat ik maar om elk klein dingetje overprikkeld ben. Meestal spelen er meerdere factoren mee, waardoor ik het gevoel krijg dat ik teveel prikkels heb. Het is nou ook eenmaal gewoon zo dat de één hier wat gevoeliger voor is dan de ander. Persoonlijk trek ik het niet als ik een week lang continu onder de mensen ben. Gek word ik ervan en ik merk dan echt dat ik mijn rust moet pakken.

Zodra ik mij overprikkeld voel dan merk dat ik weinig kan hebben, vat ik alles persoonlijk op, voel ik mij geïrriteerd en ook een beetje mwua. Uiteindelijk gaat mijn hoofd dan ook wat zwaarder aanvoelen en krijg ik een soort van storm in mijn hoofd. Klinkt vaag right? Ik weet alleen niet zo goed hoe ik het anders moet benoemen. Gelukkig heb ik door de jaren heen wat trucjes geleerd waardoor ik en de signalen sneller herken en beter weet wanneer ik aan de rem moet trekken. Hieronder lees je tips die voor mij echt werken zodra ik het niet meer trek.

Afstand nemen van mensen

Dit is mijn persoonlijke favoriet en het leuke is dat het nog helpt ook. Het is echt, zodra ik merk dat het even teveel aan het worden is zoek ik bewust een plek op waar geen mensen zijn. Meestal is dat mijn kamer of een andere plek waar ik alleen kan zijn. Ik kan dan ademhalen en even al mijn gedachten laten varen. Soms ga ik op bed liggen als een zeester en jank ik er alles uit en daarna voel ik mij zoveel beter. Huilen staat voor mij niet alleen in het teken van verdrietig zijn, het is voor mij ook een manier om mijn emoties te uiten.

Afspraken afzeggen en nee verkopen

Dit is een dingetje waar ik het nog weleens lastig mee heb. Ik vind het namelijk zo leuk om allerlei leuke dingen te doen en wil overal maar bij zijn. Alleen elk weekend vol plannen werkt gewoon niet voor mij en dat moet ik accepteren. Het komt echt nog weleens voor dat ik het enorm druk heb en elk weekend wat te doen heb, maar puntje bepaald trek ik het niet. Zo was september een onwijs drukke maand en heb ik letterlijk elk weekend op meerdere dagen afspraken gehad. Het eerste weekend van oktober had ik stiekem wat gepland staan en deze afspraak heb ik afgezegd en heb ik voor mezelf gekozen. Voelt goed want ik heb nu echt mijn rust nodig.

Schrijven / to do lijstjes maken

Meestal heb ik een vol gevoel in mijn hoofd en heb ik het idee dat er letterlijk niks meer bij past. Daarom vind ik het zo fijn om een blog te hebben. Ik kan hier echt mijn ei kwijt en kan ik alles opschrijven wat ik in mijn hoofd heb zitten. Naast mijn blog heb ik een bullet journal en vele boekjes waar ik letterlijk alles opschrijf wat ik nog moet doen. Je hebt nou eenmaal veel in je hoofd zitten en het is daarom zo prettig dat je die gedachten even kan opschrijven. Door middel van schrijven voel ik dat mijn hoofd leger raakt en creëer ik meer rust.

Tekenen / kleuren

Eerlijk toegeven dit doe ik veelste weinig. Het zou mij goed doen om meerdere keren per week in mijn kleurboek voor volwassenen te gaan tekenen. Want zodra ik hieraan begin voel ik gewoon hoe ik ontspan en hoe ik alles een beetje los kan laten. Je wordt helemaal zen en dat is zo'n onwijs prettig gevoel. Dat is ook een reden dat ik een bullet journal heb. Ik heb dan mijn eigen projectje en daar kan ik heerlijk in tekenen en de tijd vliegt dan zo voorbij.

Een warme douche nemen

Gek genoeg werkt een warme douche beter voor mij dan een warm bad. Ik wordt een bad zo snel zat terwijl ik onder de douche veel meer tot rust komt. Ik hou er dan wel van om uitgebreid te douchen, dus met een scrub een haarmasker, lekkere shampoo. Heerlijk ik hou ervan! Oh en daarna een fijne bodylotion op te doen en mijn pyjama aan te trekken. Geeft-mij-zoveel-rust.

Netflixen en gedachten op nul zetten

En dan het allerliefste in pyjama onder de dekens om 20.00 uur s'avonds. Vaak speel ik onder het Netflixen een spelletje bubbleshooter maar dat is omdat ik niet zo goed mijn eigen kan concentreren op bewegend beeld haha! Het komt erop neer dat ik op deze manier ontspan en dat is uiteindelijk mijn goal. Ontspannen en zen zijn.

Lezen

Ik denk dat dit wel hetgeen is waar ik het meeste baat bij heb. Als ik lees dan verlies ik mezelf helemaal in een boek. Mijn fantasie gaat op volle touren en ik waan mij letterlijk in een andere wereld. Meestal lees ik s'avonds in bed voordat ik ga slapen maar als ik echt overprikkeld ben en het is overdag dan trek ik mij terug met een boek en dan kan ik helemaal ontspannen.

Nog even het volgende:

Het maakt mij niet zoveel uit welke tips ik toepas want alles werkt wel voor mij. Zoals je ook kan lezen zorg ik bij teveel prikkels dat ik weg ben van mensen, ook al is het mijn eigen familie. Op het moment dat ik overprikkeld ben heb ik veel behoefte aan rust. Mijn vriend zie ik meerdere keren per week en ook hij weet hoe ik ben in zo'n situatie. Gelukkig kan ik met hem ook alleen zijn en mijn eigen ding doen.

Hopelijk heb je wat aan mijn tips en uiteindelijk denk ik je vooral de dingen moet doen waar jij je prettig bij voelt. Doe vooral iets waar jij zoiets hebt ja hier wordt ik nou zen van en hier kom ik van tot rust. Mocht je hier meer vragen over hebben of meer willen weten over mijn situatie? Laat dan een reactie achter of stuur mij even een mailtje.

Hoe kom jij tot rust? Hier ben ik erg nieuwsgierig naar, laat het mij maar weten!

Reacties

  1. Hele handige tips! Ik kan soms echt zo overprikkeld zijn dat ik spontaan begin te huilen!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

back to top