BY ROSANN

Een persoonlijke blog over o.a. (fair) fashion, geld en lifestyle

Dit is mijn spaardoel en zo hou ik het vol

Sparen is niet iets wat voor iedereen vanzelfsprekend is. Jarenlang gaf ik geld uit als water. Kreeg ik geld? Dan was het binnen no time ook weer weg. Als ik nu terugkijk op hoe ik toen was, kan ik mezelf wel voor mijn kop slaan. Nu ben ik namelijk 26, woon ik (weer) thuis, heb ik een vaste relatie en willen wij een huis kopen. Voor een huis heb je geld nodig en geld heb je door te sparen. Ik vertel je vandaag wat precies mijn spaardoel is en wat ik doe om dit vol te houden.

€ 20.000 sparen in twee jaar tijd

Laat ik maar gelijk met de deur in huis vallen, ik wil € 20.000 sparen in twee jaar tijd. Hier ben ik in januari mee begonnen en het ging een hele lange tijd goed. Ik had een spaarplan, spaarde elke maand goed en zag mijn spaarrekening groeien. Alleen is er begin juni best wel wat spaargeld van mijn rekening gegaan.

Ik heb namelijk in juni een nieuwe (tweedehands) auto gekocht en dat heeft best wel wat  geld gekocht. Uiteindelijk moest er binnen twee jaar een nieuwe auto komen, maar het blijft toch jammer om te zien dat je spaargeld weer een stuk naar beneden gaat.

Dit betekent niet dat ik met de pakken neer gaat zitten, nee dit betekent dat ik nog harder mijn best gaat doen om het bedrag bij elkaar te sparen. Ik heb als einddatum mei 2021 in mijn hoofd en dat moet en gaat lukken. 

Waarom wil ik dit bedrag sparen?

Zoals ik in de intro al aangaf wil ik met mijn vriend een huis gaan kopen. De huizenmarkt is door de jaren heen flink veranderd waardoor wij nu een aardig groot bedrag aan eigen geld mee moeten nemen. Nu ik 26 ben baal ik er echt van dat ik zo makkelijk met geld omging. Als ik gewoon had gespaard had ik nu wel een leuk bedrag op mijn rekening kunnen hebben. Het is hoe het is en daarom ga ik er nu alles op alles zetten om € 20.000 op mijn rekening te krijgen. 

Hoeveel spaar ik per maand?

Omdat ik thuis woon en geen grote vaste lasten heb kan ik flink wat sparen. Ik probeer elke maand zo'n € 900 a € 1000 te sparen. Per maand heb ik € 550 aan vaste lasten en heb ik ongeveer € 230 vrij te besteden. Dit spaarplan is sinds ik mijn auto heb gekocht van start gegaan, want voorheen spaarde ik minder omdat dat financieel haalbaar was. Ik ben heel blij met mijn investering, maar dat betekent wel dat ik harder mijn best moet doen om mijn doel te halen.

Hoe houd ik dat sparen vol?

Het bedrag wat ik elke maand opzij zet, zie ik als mijn vaste lasten en merk ik niet zo heel veel van. Zodra ik mijn loon binnen heb, stort ik gelijk 1000 euro op mijn spaarrekening. Omdat ik mijn maand elke maand plan qua vaste lasten en leuke dingen, kom ik altijd wel uit met mijn geld.

Er zijn natuurlijk maanden dat ik wat meer verjaardagen heb, leuke dingen doe en dan boek ik 100 euro minder over naar mijn rekening. Ik heb het zo uitgerekend dat ik ongeveer 2000 euro jaarlijks heb voor onvoorziene omstandigheden en bijvoorbeeld plotselinge uitjes. 

Bovendien geeft het een enorme kick om je bankrekening elke keer te zien groeien en heb ik ook een duidelijk doel voor ogen. Ik wil dolgraag met mijn vriend gaan samenwonen en daar pin ik mij ook echt aan vast.

Nu ben ik heel benieuwd: heb jij ook een spaardoel? Zo ja, waar spaar jij voor?



Reacties

back to top