BY ROSANN

Een persoonlijke blog over o.a. (fair) fashion, geld en lifestyle

Het leed dat diëten heet - mijn ongezouten mening

Het leed dat diëten heet. Bijna elke vrouw die ik ken heeft weleens te maken gehad met diëten oftewel afvallen. Door de maatschappij geloof je dat dun mooi is en dik lelijk en wordt je aangespoord om te gaan diëten. Want je kan jezelf alleen maar mooi en gelukkig voelen als je dun bent right? Nou dit vind ik de grootste onzin die er is en ik deel vandaag mijn ongezouten mening over afvallen.

het leed dat diëten heet

Dun en  lang glanzend haar

Al sinds toen ik kind was geloofde ik dat je alleen mooi kon zijn als je dun was met lang glanzend haar. Mijn doel was dan ook zeker één van de twee te behalen. Echt dun ben ik nooit geweest en mijn haar is nooit langer geweest dan net boven de boobies. Vroeger vond ik dat echt erg en nu ben ik oprecht gelukkig met hoe ik eruit ziet. Jammer genoeg heeft dit jaren moeten duren en ben ik continu bewust en onbewust bezig geweest met het schoonheidsideaal.

Waarom zijn wij altijd maar aan het diëten?

Overal waar je kijkt zie je wel berichten over hoe val je het beste af of, tien tips om effectief af te vallen. In de media hoor je erover en ook als je social media opent lees je erover. Ik denk dat diëten wel een gespreksonderwerp is dat vaak voorkomt onder vrouwen en misschien ook wel onder mannen. Het is toch eigenlijk bizar dat we altijd maar met dit onderwerp bezig zijn? Het is toch juist heerlijk om dit ten minste een beetje los te laten?

Schoonheidsideaal

Wat ik wel jammer vind is dat ons beeld wordt bepaald door de maatschappij waarin wij leven. Het schoonheidsideaal verschilt echt per tijdperk en per land. Het is jammer dat wij ons pas mooi vinden aan de hand van dat ideaal. Kunnen wij ons niet mooi vinden gewoon zoals wij zijn? Moeten wij telkens maar afvallen en geobsedeerd met eten bezig blijven? Ik persoonlijk vind van niet.

Het is toch helemaal niet leuk?

Het telkens maar op je eten moeten letten, oppassen dat je niet teveel eet, oh en dat mag je niet meer eten want je hebt het maximum al bereikt. Why mensen why? Ik heb zelf ook zo'n programma gevolgd en op dat moment was ik er misschien gelukkig mee maar achteraf denk ik wauw waarom was ik zo erg ermee bezig? 

Ik ben van mening dat je in combinatie met gezond eten en een beetje beweging echt wel taart, chocola en snoep mag eten hoor. Je leeft immers één keer en waarom zou je heel je leven maar bezig zijn met diëten? Nu denk ik ja ik ben happy en op het moment dat ik dit schrijf voel ik mij ook opgezet en een beetje mwua. Maar ik zal je nooit zeggen dat ik niet weet hoe dit kom. Ik weet namelijk heel goed waarom ik mij zo voel. Ik heb een uit de hand gelopen kruidnoot verslaving en tja daar ben ik dus twee kilo van aangekomen jeej. Weetje wat ik dan doe? Dan eet ik gewoon twee weken geen kruidnoten meer en eet ik wat meer groente en fruit en na een paar dagen voel ik mij al zoveel beter.

Combinatie van gezond eten en een tikkeltje bewegen

Mijn basis bestaat uit gezond eten alleen zie ik dit niet als gezond eten. Voor mij is dit normaal en dat maakt het voor mij denk ook makkelijk om erover te praten. Ik hou van zowel gezond als ongezond eten en als ik ergens trek in heb pak ik het gewoon. Daar tegenover staat wel dat ik een beetje moet bewegen van mezelf. Sporten gaat er bij mij niet in, ik vind het stom en ben geen fan. Wat ik dan doe? Ik wandel graag en dans op muziek. Is mijn goal mega strak te worden? Nee. Ik heb nou eenmaal een buikje en ja dit is wie ik ben en ik hou van mezelf. Je hebt maar één lichaam die je goed moet verzorgen en ook weleens wat mag gunnen.

Je bent dik dus je bent ongezond?

Oh dit is iets waar ik echt de kriebels van krijg. Hoe vaak heb ik wel niet gehoord of gelezen dat als je dik bent je automatisch ongezond bent en dat je daarom maar moet gaan diëten. Wij zijn als het goed is niet helderziend en kunnen daarom ook niet in iemands lichaam kijken. Je weet nooit wat er aan de hand is. Bovendien er hoeft helemaal niets aan de hand te zijn. Je kan namelijk heel goed gezond eten, bewegen en dik zijn. Het kan genetisch bepaald zijn, een ziekte zijn of wat dan ook. Dik betekent niet automatisch ongezond. Dun is toch ook niet gelijk gezond? 

Mensen zijn soms zo hypocriet en hebben over alles en iedereen een vooroordeel. Je bent wie je bent en het gaat erom dat je gek bent op jezelf ongeacht hoe je eruit ziet. Dik dun, slap lichaam, getraind lichaam, het maakt niet uit. Iedereen is zoals die is en je moet je echt niet continu bezig houden met diëten.

Hoe denk jij over diëten?

Reacties

back to top