BY ROSANN

Een persoonlijke blog over o.a. (fair) fashion, geld en lifestyle

Wat is fast fashion en waarom is het zo slecht?

Lets talk about fashion en dan in het bijzonder fast fashion. Misschien heb je weleens van deze term gehoord of misschien ook wel helemaal niet. Vertaald betekent het snelle mode en dit is iets waar ik niet achter sta. Je favoriete modeketens en merken doen er wellicht wel aan mee en dat is niet tof. Wat is fast fashion en waarom moeten wij hier zo snel mogelijk vanaf? Ik vertel je er vandaag alles over.


Snel veranderende trend

Fast fashion betekent letterlijk snelle mode en zorgt ervoor dat de trends die je op de catwalk spot dat daar zo snel mogelijk een betaalbare versie in de winkels moet hangen. Het is je wellicht wel opgevallen dat er bij je favoriete merken elke keer wel wat nieuws hangt. De ene week hangt dat leuke jurkje nog in de etalage en een paar weken later weer iets heel anders. Deze collecties wisselen wekelijks en sommige wel dagelijks, zo ontzettend slecht is dit.

Wat doet het met ons?

Om ons als mensen maandelijks te voorzien van de leukste mode koop je gerust de ene maand twee shirtjes en de maand erna weer vier andere, ze zijn namelijk net even wat anders. Onzin natuurlijk. Mensen worden er hebberig van en voelen continu de druk om er fashionable bij te lopen en daarom blijven ze maar kopen, kopen en nog eens kopen. Het is dus niet zo heel gek dat er steeds meer mensen zijn die gewoon koopverslaafd zijn. We worden ontzettend gestimuleerd om telkens maar nieuwe items te kopen zodat je er volgens de laatste trends bij loopt.

Maar het is zo lekker goedkoop!

Hoe vaak ga je niet winkelen en kom je met tassen vol thuis? Vervolgens eindigt de helft daarvan achter in je kast en draag je het niet meer. Waarom je het hebt gekocht? Het was zo lekker goedkoop hoor je dan. Dus omdat het goedkoop is het een reden om het mee te nemen? Je ziet alleen maar het prijskaartje hangen en of het item leuk is. Helaas zien vele van ons niet wat er allemaal is gebeurd om dat ene item in die ene winkel te krijgen. Goedkoop betekent bijna altijd dat er iets niet aan de haak is. De werkomstandigheden zijn slecht, ze gebruiken slechte producten, het is niet duurzaam. Dit is toch niet fair? Hier wil je toch niet achter staan?

Wat is er mis met fast fashion?

Dankzij het continue veranderende aanbod gaan trends ook steeds sneller voorbij. Denk je dat je eenmaal leuke outfits te hebben gescoord voor dat seizoen, merk je dat je eigenlijk alweer achterloopt en dat er andere dingen in zijn. Je blijft maar kopen om maar on trend te zijn, terwijl dit proces nooit stopt. Doordat er zoveel druk ligt op snelle mode heeft dit ook invloed op het productieproces. Door de druk is dit één van de hoofdzaken dat er in de mode-industrie zoveel uitbuiting voorkomt. Mensen werken onder verschrikkelijke omstandigheden om dat jurkje dat jij zo nodig moet hebben te maken. Er werken zelfs kinderen mee zonder bescherming in een fabriek die zoveel giftige stoffen uitblaast.

Doordat alles zo snel mogelijk moet heeft het ook invloed op het milieu. Er is meer afval, uitstoot  en waterverbruik. Wist je dat het zo'n 2700 liter water kost om een shirt te maken? Dit terwijl wij zo'n shirt gemiddeld zo'n pak hem beet 11 keer dragen? Waarom zo weinig dragen? Nou omdat je telkens weer wat nieuws koopt en het shirt wordt vergeten want je hebt al wat nieuws.

Ongeluk Bangladesh: 200 doden die 20 cent per uur verdienden voor onze goedkope T-shirts

Deze titel. Verschrikkelijk maar helaas de keiharde werkelijkheid. Ik verwijs je graag door naar dit artikel zodat je zelf kan lezen wat fast fashion doet.

Wat kan jij tegen fast fashion doen?

Ik zeg niet dat je gelijk niks meer mag kopen maar het is misschien wel iets om over na te denken. Zelf ben ik hier zo'n vijf maanden mee bezig en ik begin telkens meer en meer mijn draai te vinden. Hoe meer ik erover lees hoe meer het mij tegen gaat staan. Gelukkig is daar social media en volg ik tegenwoordig veel Instagram accounts en blogs die ook mijn visie delen. Welke kleine dingen kan jij dan doen tegen fast fashion?

- Simpel: draag je kleding vaker en probeer telkens nieuwe combinaties te maken
- Koop tweedehands. Hier komt snel een artikel over online met mijn tips
- Ga op zoek naar duurzame merken. Ook hier komt een artikel over online
- Doe aan kledingruilen
- Probeer eens net zoals ik drie maanden geen kleding te kopen

Dit zijn enkele tips die je wellicht helpen om fast fashion tegen te gaan. Ik hoop oprecht dat ik je hiermee heb geïnspireerd om minder te gaan kopen. Mocht je nog vragen hebben mag je ze altijd stellen.

Denk jij na over fast fashion?

Reacties

back to top