BY ROSANN

Een persoonlijke blog over o.a. (fair) fashion, geld en lifestyle

Met deze tips scoor jij de leukste tweedehands kleding

De leukste tweedehands kleding scoren is iets waar ik veel plezier uit haal. In mijn kast heb ik echt pareltjes hangen waar ik tot op de dag van vandaag nog steeds enorm blij mee ben. Waar ik deze items scoor en hoe ik dat doe? Daar ga ik je vandaag alles over vertellen, want zo moeilijk is het helemaal niet.

tweedehands

Tweedehands kleding scoren in kringloopwinkels 

Dit wel dé plek om echte pareltjes te ontdekken. Al regelmatig heb ik hier leuke items gescoord en ga ik graag een rondje kringlopen. Google welke kringlopen erbij jou in de buurt zitten en ga ze eens af. Zo zie je vanzelf of het een leuke kringloop is of dat het tegenvalt. Vervolgens weet je later waar je moet zijn voor leuke winkels. Zelf ga ik graag naar Opnieuw & Co, waar het altijd netjes en overzichtelijk is. 

Ga echt alle kleding af

Zodra je in een kringloop staat en ziet al die rekken vol met kleding hangen schiet de moed al snel in je schoenen. Dit snap ik helemaal maar geef de moed niet op. Ga echt alle kleding af en juist doordat je dit doet kom je hele mooie items tegen. Zoals bijvoorbeeld de perfecte blazer, of een mooi zwart colletje. Op deze manier heb ik al een paar toffe dingen kunnen scoren

Denk eens out of the box

Heel vaak neig je toch naar dingen die je kent of weet dat het je staat. Maar juist met kringlopen of vintage shoppen is het juist goed om eens verder te kijken dan je neus lang is. Het ene jurkje wat je normaal nooit zou pakken, want te opvallend, staat je eigenlijk heel erg mooi. Doe eens gek en pak eens wat anders.

Check United Wardrobe of andere online platformen

Zelf ben ik helemaal fan van United Wardrobe en daar heb ik ook al echt toffe dingen gescoord. Ja je ziet het alleen op de foto's en je kan het niet retourneren als het je niet past. Dus het is goed inschatten wat voor materiaal het is en of je het aan kan. Twee van mijn favoriete items komen dus van dit platform en daar ben ik nog steeds dolgelukkig mee. Je hebt ook nog andere platformen waar je kan shoppen maar daar schrijf ik nog een artikel over. Hetzelfde geld voor mijn favoriete kringloopwinkels. 

Loop de kleding na

Ook al koop je tweedehands, je mag best kritisch zijn op je kleding. Dus heb jij net een geweldig jurkje gepast en je bent er helemaal gelukkig mee, maar de naden zijn kapot of er zit een groot gat in? Ga dan voor jezelf na of het voor jou de moeite waard is om het te nemen. Zelf ben ik niet zo voorstander van kapotte kleding, maar als je goed kleding kan maken dan zou ik hem wel weer meenemen. Hetzelfde geld voor rare geurtjes of iets wat je eigenlijk niet aanstaat, bij twijfel niet doen ook al is het tweedehands.

Weet waar je moet zijn

Je kent vast wel de bekende kringloop en vintage winkels. En ik snap best dat je daar als eerste naar toe wilt als je op de tweedehands tour gaat. Kijk eerst eens wat er bij jou in de buurt zit. Misschien is er wel een kringloopwinkel waar je elke dag langskomt, ga daar eens naar binnen. Je ontdekt zoals ik in het begin al zei op jouw manier wat de leukste kringloopwinkels zijn.

Waar ben je naar op zoek?

Per seizoen werk ik met een lijstje van items die ik graag nog zou willen hebben. Als ik ga kringlopen of duurzaam ga winkelen check ik altijd mijn lijstje. Ik doe op deze manier bijna nooit een miskoop, want doelgericht zoeken. Plus ik kom niet met items thuis die ik eigenlijk niet nodig hebt. Hou dus altijd in je achterhoofd waar je naar op zoek bent.

Probeer eens andere maten

De kleding in kringloop en vintage winkels zijn vaak al van iemand geweest. Deze personen hebben de items al gedragen en daarom vallen de maten niet altijd even juist. Zo heb ik onlangs een te leuk blousje gescoord in maat 46. Normaal gesproken veelste groot, maar deze maat zat mooi oversized. Maten zeggen dus helemaal niets en je kan best eens een maatje kleiner proberen of een maatje groter pakken. Het ligt echt aan het materiaal en wat voor soort item het is. Hier vertel ik meer over dat maten niks uitmaken.

Doordat ik mij echt bezig aan het houden ben met slow fashion en echt een statement wilt maken tegen fast fashion heb ik al zoveel leuke aankopen gedaan. Deze items zou ik normaal nooit zo snel zien omdat ik altijd maar meer, meer en meer wou kopen. Tweedehands winkelen is echt leuk en je zou het eens moeten proberen. 

Koop jij weleens tweedehands je kleding?

Reacties

  1. I love 2nd hand stores but don't have a lot of time to go through stuff in shops. I found The Next Closet that is an online 2nd hand designer clothing shop. Very nice and you can browse at your own time. Jenni x

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aw thanks for the comment girl! Yes i know The Next Closet, love 2nd hand online shops.

      Verwijderen
  2. Wat een handige tips! Vaak doe ik ook een kledingruil organiseren met vriendinnen en mijn zusje!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

back to top