BY ROSANN

Een persoonlijke blog over o.a. (fair) fashion, geld en lifestyle

Van fast fashion naar slow fashion - mijn verhaal

Jarenlang kocht ik fast fashion oftwel snelle mode en had ik steeds behoefte aan meer. Kleding kopen deed ik zonder na te denken en stond er niet bij stil hoeveel impact dit heeft op onze wereld. Nu op dit moment koop ik alleen nog maar slow fashion (tweedehands of duurzaam) en deel ik vandaag waarom ik dit doe.

slow fashion

Waar mijn reis naar slow fashion begon

Het lijkt misschien wel alsof ik al ontzettend lang bezig ben met slow fashion, maar eigenlijk is dat pas afgelopen zomer echt begonnen. Ik had al eerder een documentaire over de impact van de fast fashion industrie gezien op Netflix en daardoor begon het balletje te rollen. Dit was voor mij het startsein van het nadenken over de mode industrie. In april dit jaar heb ik de blog van whensarasmiles ontdekt en heb ik bijna alle artikelen wel gelezen op het gebied van slow maar ook fast fashion. Hierdoor ging ik steeds meer en meer nadenken en kwam ik tot de conclusie dat ik de die snelle mode industrie helemaal niet meer wou supporten. Nu is het zo dat als ik iets in mijn hoofd heb dit ook gelijk moet gebeuren en besloot ik om er direct mee te beginnen.

Drie maanden geen kleding kopen 

Ik wou eerst een besef hebben van wat ik allemaal in mijn kledingkast had liggen voordat ik mij ging storten op slow fashion. Dit is voor mij een hele goede eerste stap geweest want ik kwam tot de conclusie dat ik belachelijk veel kleren had en nog steeds heb. Er bestaat een challenge genaamd season challenge en met die challenge mag je drie maanden lang geen nieuwe kleding kopen. Je mag wel tweedehands kopen en kleding ruilen maar ik bedacht mij dat ik drie maanden lang helemaal niets wou kopen. Dit was in de zomermaanden en het leek mij een hele goede uitdaging en ik heb helemaal niets gekocht in die drie maanden.

Geen fast fashion meer kopen

Doordat ik al veel had gelezen over slow en fast fashion, was het voor mij een logische stap om na die drie maanden over te gaan naar tweedehands en duurzaam kopen. Ik sta niet meer achter de snelle mode industrie en als het kan wil ik kleding tweedehands of anders duurzaam kopen. De wereld achter de mode industrie is te bizar voor woorden en  omdat we alleen maar meer willen kopen doe je er automatisch aan mee. Besef dat als je een jurkje scoort voor € 10 dat dit niet eerlijk geproduceerd kan zijn. Bedenk ook dat de mensen die deze kleding maken onder verschrikkelijke werkomstandigheden werken en dat er veel afval wordt geproduceerd. Nu ik weet wat er allemaal schuil gaat achter deze industrie wil ik hier gewoon niet meer aan meewerken. Ik betaal liever iets meer voor een kledingstuk waarvan ik weet dat de materialen duurzaam zijn en beter is voor het klimaat, maar ik kijk ook naar de werkomstandigheden van de mensen die de kleding maken.

Mijn shopverslaving is zo goed als verdwenen

Door mijn drie maanden geen kleding kopen challenge is mijn honger naar nieuw nieuw en kopen kopen zo goed als verdwenen. Waar er voorheen wekelijks pakketjes binnen kwamen kan ik mij nu niet meer heugen wanneer dat voor het laatst was. Door tweedehands te kopen voorkom je dat de kleding die afgedankt is op een grote hoop komt maar je moet niet doorslaan. Ik vind het namelijk ook heel belangrijk dat je bewust een kledingstuk koopt en dat je niet koopt omdat het goedkoop is. Vraag jezelf af of het een toevoeging heeft aan je garderobe of dat je het echt nodig hebt. Dat zwarte blousje lijkt misschien wel op die zes andere heb je het dan echt wel nodig?

Ik sta achter een duurzameRE modewereld

Sara die een voorstander is van duurzaamheid heeft onlangs geen duurzame schoenen gekocht. In haar artikel schreef ze heel mooi dat ze achter een duurzameRE modewereld staat en ik sluit mij daar helemaal bij aan. Ik probeer het goed te doen en verantwoordelijke keuzes te maken waar ik achter sta. Het wilt alleen niet zeggen dat ik het altijd goed kan en ga doen. De keuzes die ik in de toekomst ga maken denk ik over na en doe ik bewust.


Koop jij veel kleding?

Reacties

back to top