BY ROSANN

Een persoonlijke blog over o.a. (fair) fashion, geld en lifestyle

Chocolade koekjes recept - gezond, makkelijk en binnen een half uur klaar

Koekjes bakken doe ik graag alleen zijn ze vaak zo ongezond. Dat moet anders kunnen! Ik ging de ingrediëntenlijst af en ik veranderde waar het kon de ingrediënten in de wat gezondere versie. De koekjes zijn gelukt en voor wie het belangrijk is, ze zijn maar 150 calorieën per koekje. Benieuwd geworden? Lees dan snel verder voor het recept!

koekjes

Het recept heb ik qua verhoudingen en ingrediënten wat aangepast.Bij voorbaat wil ik wel zeggen dat ik mijn baksels vaak op gevoel maak. Het deeg moet uiteindelijk zo worden dat je erin kan kneden en een beetje nattig deeg is niet erg.
koekjes

Wat heb je nodig om 16 koekjes te maken?

  • Kokosbloesemsuiker
  • Volkoren speltmeel
  • Zakje vanillesuiker
  • 1tl vloeibare stevia
  • 1tl bakingsoda
  • Snufje bakpoeder
  • 7el olijfolie (op gevoel doen)
  • 9 el melk (op gevoel doen)
  • Snufje zout
  • Chocoladechips

koekjes

Hoe maak je de koekjes?

Eerst verwarm je de oven voor op 180 graden en vervolgens stop je alle ingrediënten in een bak en roer je net zolang totdat het deeg zoals op de foto is. Als het deeg wat natter of droger is, is het niet zo erg het gaat er uiteindelijk om hoe ze smaken.

koekjes

Maak van het deeg 16 koekjes

Van het deeg ga je ongeveer 16 koekjes maken. Zorg er wel voor dat je de koekjes plat maakt want anders krijg je gemuteerde koekjes. Doordat je er namelijk en bakingsoda en bakpoeder in heb gedaan rijst het ontzettend snel omhoog. Vervolgens doe je de koekjes ongeveer 25 minuten in de oven en ook dit moet je echt op gevoel doen. Prik soms met een satéprikker in een koekje om te kijken of ze al goed zijn.

koekjes

Probeer niet om de vijf minuten de oven open te doen want hiermee kan je het recept echt verpesten. Op ongeveer 80 procent van de tijd kun je voorzichtig gaan kijken hoe het ervoor staat.

Als ze klaar zijn laat je ze even afkoelen en vervolgens kan je ze lekker gaan oppeuzelen. Je kunt ze ongeveer een week in een afgesloten bak bewaren.

Ik ben altijd op zoek naar meer inspiratie. Laat hieronder jou favoriete baksel achter en wie weet ga ik hem maken!

Reacties

Een reactie posten

back to top