BY ROSANN

Een persoonlijke blog over o.a. (fair) fashion, geld en lifestyle

Zo leer jij om van je lichaam te houden zoals het is - self love, body positivity en body confidence

Houden van je lichaam zoals het is. Voor de één vanzelfsprekend voor de ander een hele opgave. Heb je weleens gehoord van self love, body positivity en body confidence? Het zijn allemaal termen die vertellen dat je van jezelf en van je lichaam moet houden gewoon zoals die is. Vandaag deel ik mijn mening over dit onderwerp en hoe ik over mezelf denk.


lichaam

Body positivity, body confidence en self love

Laten we eerst eens beginnen met hoe ik over het houden van mijn lichaam denk en hoe ik dit ervaar. Jarenlang ben ik echt heel onzeker geweest over hoe ik eruit zag. Elk putje, striempje of vetje zag ik als iets wat vervelend was. Op een gegeven moment hoorde ik van de termen body positivity, body confidence en self love. Er ging een hele nieuwe wereld voor mij open en ik leerde van mezelf te houden. Ook al zat ik en hing mijn buik slap, ik leerde om ook dat van mezelf te waarderen. We hebben namelijk maar één lichaam en waarom zouden wij onszelf straffen als we het ook kunnen waarderen.

Wat betekenen die termen nou?

De termen die ik net heb benoemd komen je wellicht helemaal niet voor. Ik zal in het kort vertellen wat ze betekenen.

Bodypositivity 

Ik denk dat dit een term is die je misschien weleens gehoord hebt. Dit is een beweging die al jaren gaande is en de afgelopen jaren opeens heel erg in de picture staat. Je ziet veel Nederlandse en Internationale bloggers/Instagrammers en influencers hierover posten. In het begin volgde ik vooral vrouwen waarmee ik mij kon indentificeren en momenteel volg ik heel veel verschillende mensen met verschillende maten. Body positive is niet alleen positief kijken naar je lichaam, het betekent zoveel meer.

Body confidence

Deze term bekent letterlijk dat je zelfverzekerd bent over je lichaam. Dit is iets wat ik zo ontzettend belangrijk vind omdat je ook echt trots en zelfverzekerd mag zijn over je lichaam. Ik kan wel zeggen dat ik mij zo voel. Ik vind mezelf prachtig ondanks bijvoorbeeld mijn flubberbuikje. Ja ik heb ook weleens onzekerheden maar ondanks dat hou ik echt van mezelf. En eerlijk dat is toch prachtig dat ik dat kan zeggen na al die jaren dat ik echt onzeker was?

Self love

Self love betekent zelf liefde en dit is voor mij de belangrijkste van de drie. Je kan nog zo zeker zijn over jezelf, als de liefde naar jezelf toe ontbreekt heb je er alsnog niks aan. Van jezelf houden en echt gelukkig zijn met jezelf is het mooiste wat er is. Ik kan net zoals bij de vorige term oprecht zeggen dat ik mij van binnen goed voel over mezelf. Dit klinkt misschien raar, maar als ik in de spiegel kijk denk ik yes girl je mag er wezen. Natuurlijk heb ik ook weleens mindere dagen, het neemt de liefde voor mezelf niet weg.

Echt elk lichaam is anders

Het is echt zo dat elk lichaam anders is en iedereen mooi is op zijn manier. Luister dan ook alsjeblieft niet naar al die beauty termen waaraan je moet voldoen want het is de grootste bullshit die er is. Ik heb het hier al vaker over gehad in mijn artikel over afvallen, maar ik ben echt van mening dat het perfecte schoonheidsideaal niet bestaat. Waarom zou je jezelf straffen met hoe je eruit ziet? Als jij gelukkig bent met hoe je eruit ziet is toch het fijnste wat er is? Andere mensen zouden geen eens een mening mogen hebben omdat ze daar het recht gewoon niet toe hebben. 

Gewicht is maar een getal

Ik sta echt achter deze titel. Gewicht is maar een getal en zegt echt niet alles over je gezondheid. Je kan dun zijn en er voor de buitenwereld goed uitzien en je eet misschien hartstikke ongezond. Andersom kan je volgens je BMI overgewicht hebben maar wel drie keer per week bij wijze van spreken naar de sportschool gaan en gezond eten? Nee ik denk dus niet dat gezondheid per definitie afhankelijk is van gewicht en ik vind ook niet dat mensen elkaar daarop mogen beoordelen. Ik ben blijkbaar volgens mijn BMI te zwaar maar ik eet toch wel gezond en ik ben dolgelukkig met mezelf. Waarom moet er gelabeld worden? Daarom zijn al die termen voor mij zo belangrijk. Je mag er zijn, je mag blij zijn met jezelf, van jezelf houden en zelfverzekerd zijn. Laat niemand je wijsmaken dat het niet zo is.

Elk lichaam is anders, iedereen heeft een andere huiskleur en elke maat is anders. En weetje wat? IEDEREEN is mooi!

En dit is ook helemaal waar. Iedereen is mooi echt iedereen! Je hebt maar één lichaam gekregen en daar moet je het mee doen. Probeer het dan ook te waarderen en ervan te leren houden. Zorg ervoor, wees er lief voor, zorg ervoor dat je gezond blijft zowel van binnen als van buiten. Als je dit alles doet en ook goed voor jezelf aan de binnenkant zorgt dan straal je dat ook uit. Ik ben ook van mening dat je op een gezonde en verantwoordelijke manier voor jezelf moet zorgen want je gaat dat ook voelen aan de binnenkant. 

Zo leer jij om van je lichaam te houden zoals het is 

- Het Body positive power boek van Megan Jayne Crabbe heeft echt mijn mindset veranderd en ervoor gezorgd dat ik mezelf nu prachtig vind. Echt zo'n zo'n aanrader!
- Benoem wat mooi is en spreek het hardop uit
- Denk positief en probeer negatieve gedachtes zo om te draaien dat ze positief worden
- Heb respect voor je lichaam, jezelf en andere mensen
- Oordeel niet op iemands kleding, uiterlijk of gewicht

Mentaal moet je ook voor jezelf zorgen. Neem je rust, zeg eens nee en leer om te gaan met wat je lichaam je wilt aangeven. Heb je wallen onder je ogen? Ga dan eens een paar nachten eerder naar bed. Ervaar je stress? Zorg dat je de oorzaak daarvan zoekt en los het op. Voel je je ongezond? Eet dan gezonder en je gaat dat ook in je lichaam als positief ervaren. Zeg regelmatig hoe mooi je bent in plaats van dat je zegt dat je er niet uitziet. Het zijn kleine dingen die je leven zoveel mooier kan maken. Positief denken is wat mij betreft de key. Wees lief voor je jezelf en voor anderen. 

Mocht je nou vragen hebben over dit onderwerp mag je mij gerust een mailtje sturen naar rosannevandieren@gmail.com. Binnen een dag of een paar uur heb je al antwoord van mij en probeer ik je te helpen waar ik kan.

Hou jij van je lichaam gewoon zoals die is?

Reacties

Een reactie posten

back to top